mandag den 2. august 2010

Tak, Microsoft! Jeres skævert blev mit levebrød

I et forsøg på at skabe et alternativ til Apple's kassesucces iPhone, annoncerede Microsoft for nogle måneder siden Kin-telefonen. En touch-telefon, der havde Microsofts eget indbyggede software, hvor man kunne holde kontakt med sine venner og dele billeder, a la Facebook. Man forsøgte dermed at sammenføje to af tidens helt store trends: Social Media og smartphones.

Det blev aldrig nogen succes. Efter kun et par måneder på markedet blev telefonen trukket tilbage - givetvis grundet skuffende salg. Inden det skete havde jeg dog været så heldig, at få arbejde på projektet. Microsoft kontaktede mig og bad mig om at skabe en række "kunstværker", der skulle tage udgangspunkt i den måde de havde brandet deres Kin-telefon. Ord som "fællesskab", "ungdommelighed", "dynamik" og "oplevelser" var her i centrum. Værkerne (som jeg og 5 andre udvalgte designbureauer/illustratorer hver især fremstillede) skulle bruges til at sætte tonen for Kin-telefonens fremtidige æstetiske retning og visuelle branding.

Jeg måtte lave alt lige fra digitale illustrationer til en skulptur i ler, så opgaven var altså meget åben. Jeg gik med det første. Jeg vil her vise de værker jeg kom frem til:

De første to værker tager udgangspunkt i tanken omkring social media. Alt meget pludselig er blevet mere "offentligt". Vi ved mere om hinanden og det er let at få detaljer omkring en anden persons privatliv. Jeg lavede to illustrationer, der skulle illustrere dette - hvordan de små bobler eller kasser vi har vores liv indeni pludselig bliver sprængt og opløst.



Det næste værk er ikke synderligt gennemtænkt. Jeg tog bare fat i tanken omkring forbindelser og netværk og prøvede i den øverste 10-kant at illustrere det. I den nederste forsøgte jeg at skabe en form fyldt med dynamik.



Min sidste illustration tog udgangspunkt i nogle af de dyder jeg sætter højt i mine illustrationer: Geometri og kompleksitet. Jeg ville vise en person, der var fyldt med visuelle oplevelser. Samtidig er det også som om at man kan se ind i hans krop og se hans "indvolde" og tanken omkring at man opnår større gennemsigtighed og indblik i en anden person gennem social media får dermed en helt ny betydning.



Over and out.

/ K

2 kommentarer:

  1. Det er famne sejt, Hr. Pyndt. Det er nogle overordentligt fede ilustrationer! Jeg er personligt helt vild med den sidste, men hvad er der så blevet af projektet? Intet?

    SvarSlet
  2. Jeg blev aflønnet, men, hvor vidt de kommer til at bruge illustrationerne er uvist. I første omgang er de blevet overflyttet til deres nye case Phone 7.

    SvarSlet