tirsdag den 14. december 2010

PARA+ forskellen på DUB & DUBSTEP

Para er som sådan ikke noget kæmpe fænomen i den elektroniske musik verden, men skide være med det - han betyder sådan set meget i min verden! Personligt elsker jeg den måde han arbejder med dubben på. For det meste har han en smule dyster tilgang til musikken, men har også en del melodiske elementer. Det hele er instrumentalt og super lækkert produceret.

"Digital Crackle Ep was born as a tribute for him passion for minimal sound and dub style. As a tribute for all old dub traditions."

// Aquietbump.com

Hans har udgivet 2 EP'er på Net-pladeselskabet (A Quiet Bump Label) som begge er fantastiske. Numrene er minimale, men bliver ikke kedelige og har et smukt flow.
A Quiet Bump vil jeg HELT sikkert også komme tilbage til! Det lover jeg! de har forresten alle deres udgivelser liggende til gratis download!

Nok snak! Tjek det ud:

[Aqbmp027] PARA "digital crackle" by AQuietBump label

og ét af hans gamle: Para - Slow Dub
slow dub by AQuietBump label

____________________________

DUB
kontra DUBSTEP

Idag sker det! jeg prøve at forklare forskellen på disse 2 genrer. Jeg kan generelt ikke lide at genre opdele, men det kan blive nødvendigt og i dette tilfælde gjort på baggrund af en velkendt misforståelse; nemlig at forkorte Dubstep som: Dub. det er der som sådan ikke noget galt i. BORTSET FRA OS DER OGSÅ KAN LIDE DUUUUUB!
ok?

Forskellen gøres lettest overskuelig ved at jeg skriver 2 x citater og 2 x eksempler. - jeg kan nok ikke lade være med at tilføje lidt. men nu må vi se!

DUB:
"Dub music is characterized by a "version" or "double"[15] of an existing song, often instrumental, using B-sides of 45 RPM records and typically emphasizing the drums and bass for a sound popular in local sound systems. The instrumental tracks are typically drenched in sound effects such as echo, reverberation, with instruments and vocals dropping in and out of the mix."


Lee "Scratch" Perry - Disco Devil - lig her mærke til alle de forskellige effekter der får tracket til at "flyde" lidt. Der er her ikke vild stor forskel fra Reggae, men den ER der! og så kan det jo være at nogen af jer kender Vocal'en som også er blivet samplet af fx: The prodigy med mange flere.

DUBSTEP:
"Dubstep's early roots are in the more experimental releases of UK garage producers, seeking to incorporate elements of drum and bass into the South London-based 2-step garage sound."


Her har vi så lidt oldschool dubstep, som var noget af det der gjorde jeg begyndte at høre dubstep. Det er Cotti & Cluekid - Sensi Dub
Dubsteppen har udviklet sig meget og har derfor allerede flere forskellige "sub-genre"
men fuck dem. Vi vil bare ha' noget go' musik - så fuck hvad det hedder.


// LASSE B!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar